اکوسیستم استارتاپی کانادا | فینیک

اکوسیستم استارتاپی کانادا

فهرست آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

در چند سال اخیر کشور کانادا به عنوان یک مرکز فوق‌العاده برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها به شدت محبوب شده است. اکوسیستم استارتاپی کانادا با سیستم قدرتمند خود توانسته کارآفرینان و استعدادها را از سراسر جهان جذب و خود را به رتبه چهارم در شاخص اکوسیستم جهانی استارتاپ تبدیل کند. تورنتو، ونکوور، مونترال و اتاوا جزو ۱۰۰ شهر اولی هستند که رتبه جهانی در حوزه استارتاپ دارند.

چه چیزی باعث رشد اکوسیستم استارتاپی کانادا شد؟

کانادا، شمالی‌ترین کشور در قاره آمریکا و دومین کشور پهناور جهان است. این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان است و توانسته با فرهنگ مهاجرپذیر خود، کارآفرینان و استعدادهای زیادی را جذب کند. پیدا کردن شغل برای مهاجرین و افراد خارجی در این کشور تفاوت چندانی با ساکنان آن ندارد و مردم کانادا با آن‌ها همانند هموطن‌های خود برخورد می‌کنند.

کشور کانادا که جز کشورهای پیشرفته صنعتی در جهان است، همچنین دارای دانشگاه‌های معتبر با امکانات فوق‌العاده است. کانادا جز ۲۰ کشور برتر برای شروع کسب‌وکار است و در حوزه اقتصادی ثبات چشمگیری دارد. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد فعالیت‌های اکوسیستم استارتاپی کانادا، سیستم بهداشت و درمان این کشور است که بر عهده دولت است. کارآفرینان در این کشور نیاز به پرداخت هزینه‌های بیمه درمانی برای کارمندان خود نیستند و می‌توانند تنها بر کارآفرینی خود تمرکز کنند.

اکوسیستم استارتاپی کانادا | فینیک

قطب‌های اکوسیستم استارتاپی کانادا

سه شهر کشور کانادا در بین 50 شهر برتر جهان در فهرست اکوسیستم جهانی استارتاپ قرار دارد. براساس رتبه‌بندی StartupBlink ، شهر تورنتو رتبه اول را در اکوسیستم استارتاپی کانادا به خود اختصاص داده است. البته بر اساس این گزارش در سال‌های اخیر تورنتو لقب megahub را به دلیل سقوط ۹ پله‌ای خود در میان شهرهای جهان از دست داده، اما هنوز هم این شهر در کشور کانادا اولین قطب اکوسیستم استارتاپی کانادا محسوب می‌شود.

چرا کانادا را به عنوان مقصد استارتاپ خود انتخاب کنیم؟

اکوسیستم استارتاپی کانادا طیف وسیعی از عوامل جذب کننده را برای نوآوران، کارآفرینان و صاحبان مشاغل فراهم کرده است. این عوامل به چهار حوزه اصلی مشوق‌های پولی، دسترسی به بازار، برنامه‌ها و ابتکارات، و شرکای ملی برای مشاغل و شرکت‌ها را شامل می‌شوند.

اکوسیستم استارتاپی کانادا | فینیک

مشوق های پولی

در اکوسیستم استارتاپی کانادا مشوق‌های پولی متنوعی از جمله مشوق‌های مالیاتی تحقیقات علمی و توسعه تجربی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری تسریع‌شده، و صندوق نوآوری استراتژیک در دسترس کارآفرینان است. هر شرکتی که در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) در کانادا سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌تواند از برنامه مشوق مالیاتی تحقیقات علمی و توسعه تجربی(SR&ED) که بزرگترین برنامه تحقیق و توسعه کانادا است، بهره‌مند شود. مشوق سرمایه‌گذاری تسریع شده کمک هزینه سرمایه افزایش یافته (CCA) را برای خرید تجهیزات و هزینه کامل در سال اول برای M&P و خرید تجهیزات انرژی پاک فراهم می کند.

صندوق نوآوری استراتژیک (SIF) از طریق پنج جریان شامل پشتیبانی تحقیق و توسعه، تسهیل رشد و گسترش، جذب و حفظ سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ، تحقیق و توسعه صنعتی و پیشرفت فناوری و حمایت از اکوسیستم های نوآوری ملی، کانادا را به مقصد برتر سرمایه‌گذاری برای مشاغل تبدیل می کند.

دسترسی به بازار

کانادا از طریق ۱۴ موافقتنامه تجارت آزاد که ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را پوشش می دهد، مسیر را برای رشد اکوسیستم‌ استارتاپی کانادا در مرزهای خارجی هموار می‌کند. این قراردادها به شما امکان دسترسی به ۱.۵ میلیارد مصرف کننده در ۵۱ کشور را می دهد. کسب‌وکار شما در کشور کانادا می‌تواند از دسترسی ترجیحی به بازارهای جهانی، تسهیل سفر تجاری به کشورهای شریک و ریسک کمتر برای ارائه دهندگان خدمات و سرمایه گذاران خارج از کشور بهره‌مند شود.

برنامه‌ها و ابتکارات حمایتی

علاوه بر مشوق‌ها و دسترسی به بازار، اکوسیستم استارتاپی کانادا، برنامه‌ها و ابتکاراتی را برای تسهیل فعالیت کارآفرینان ارائه کرده است. شرکت‌های فناوری با تأثیر بالا می‌توانند از سه برنامه اصلی استراتژی مهارت‌های جهانی، استراتژی هوش مصنوعی پان-کانادایی، و ابتکار ابرخوشه‌های نوآوری استفاده کنند.

استخر استعدادهای کلاس جهانی

کانادا یکی از کشورهای برتر جهان در حوزه استعدادیابی و دارای بیشترین میزان نیروی کار تحصیل‌کرده، در جهان است. این موضوع نشان‌دهنده وجود متخصصین فعال و کارآمد در اکوسیستم استارتاپی کانادا است که میتوانند نیروی متخصص مورد نیاز استارتاپ‌ها را تامین کند.

اکوسیستم استارتاپی کانادا | فینیک

بهترین شهرهای کانادا برای کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ‌

با توجه به اینکه کانادا تقریبا یک دهم جمعیت آمریکا را داراست، اما در زمینه اکوسیستم استارتاپی کانادا و کارآفرینی بسیار بهتر از آمریکا عمل کرده است. از جمله عوامل تاثیرگذار در رسیدن به این دستاورد می‌توان به غنی بودن منابع طبیعی کانادا، وجود دانشگاه‌های برتر و موسسات فناوری عالی اشاره کرد. همچنین شهرهایی در این کشور واقع شده‌اند که عموما در لیست ده شهر برتر جهان برای کیفیت زندگی قرار گرفته‌اند. وجود برترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی در این کشور، نشان‌دهنده برتری این کشور برای جامعه استارتاپی است. در ادامه به معرفی و  بررسی بهترین شهرهای اکوسیستم استارتاپی کانادا می‌پردازیم.

ونکوور (Vancouver)

شهر ونکوور که در ساحل غربی کشور کانادا قرار دارد، یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز برای شروع و راه‌اندازی یک استارتاپ است. ونکوور به عنوان یک مرکز فناوری توجهات افراد زیادی را به خود جلب کرده است، به عنوان مثال استارتاپ‌های مشهور جهانی مانند Hootsuite و Slack در این شهر مستقر هستند.

به گزارش اکوسیستم جهانی استارتاپ، ونکوور به عنوان رتبه پانزدهم در میان بهترین شهرهای دنیای برای شروع یک استارتاپ فناوری را کسب کرده است. از جمله دلایل اینکه ونکوور یک شهر مناسب برای شروع کسب‌وکار است، می‌توان به کیفیت بالای زندگی، دسترسی خوب و آسان به فضاهای اداری و داشتن سهولت نسبی برای معرفی یک بیزنس به دنیا است. نزدیکی این شهر به مراکز بزرگ تجارتی دنیا مانند سیاتل و سیلیکون نیز از دیگر دلایل برتری این شهر است که حضور کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها را در آن آسان می‌کند. ونکوور از تخفیف‌های مالیاتی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و با وجود تمرکز نیروی ماهر و آب‌وهوای مطبوع، شرکت‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت، دفاتر خود را در این شهر تاسیس کرده‌اند.

تورنتو (Toronto)

تورنتو با رتبه ۲۶ در بین شهرهای استارتاپی برتر جهان، یک مرکز پیشرو در کانادا است. بزرگترین شهر کانادا، به عنوان مرکز فناوری، تجاری، صنعتی و مالی کانادا عمل می‌کند. تورنتو با استخر استعدادهای با تحصیلات عالی، برنامه های حمایتی بسیاری را برای استارتاپ‌ها ارائه می دهد.

تورنتو هم‌اکنون محل زندگی حدود ۲۵۰۰ تا ۴۱۰۰ استارتاپ فعال است و به عنوان بزرگ‌ترین قطب نوآوری جهان شناخته می‌شود. جالب است بدانید، تورنتو محل بسیار مناسبی برای زنان کارآفرین است. چیزی در حدود ۱۲٫۵ درصد از شرکای شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر (VC) در کانادا زن هستند که این درصد در ایالات متحده آمریکا، ۶ درصد است.

تورنتو برای کارآفرینانی که به کمک در تحقیق و توسعه (R&D) نیاز دارند، یک فرصت طلایی است. نرخ پایین هزینه R&D در تورنتو، نسبت به دیگر شهرهای اکوسیستم استارتاپی کانادا مانند سیلیکون ولی، نیویورک و بوستون، تورنتو را به یک گزینه بسیار جذاب استارتاپی تبدیل می‌کند. همچنین تورنتو توانسته میزبان خوبی برای سرویس‌هایی مانند گوگل، فیسبوک، توییتر و لینکدین باشد.

مونترال (Montreal)

مونترال شهری است که میزبان رویداد Startupfest است. در این رویداد بیش از دو هزار کارآفرین و سخنرانان برجسته جهان را در کنار یکدیگر جمع می‌کند و دستاوردهای بسیار بزرگی را رقم می‌زند. از مزیت‌های اصلی مونترال که باعث جذابیت برای استارتاپ‌های مختلف شده است، بازار املاک و مستغلات با قیمت‌های باورنکردنی است. زیرا برای یک استارتاپ، نگرانی هزینه محل کار بسیار بالاست،این دغدغه در مونترال کمتر است. از آنجایی که مونترال دارای دانشگاه‌های برتر زیادی است، شما به تعداد زیادی نیروی تحصیل‌کرده و استعداد دسترسی دارید.

اکوسیستم استارتاپی کانادا | فینیک

معرفی برخی از شتاب‌دهنده‌های برتر اکوسیستم استارتاپی کانادا

اگر شما برای گرفتن اقامت دائم کانادا، از طریق طرح استارتاپ ویزا اقدام کرده‌اید، لازم است که با برترین شتاب‌دهنده‌های کشور کانادا آشنایی داشته باشید. در ادامه به معرفی چند مورد از برترین شتاب‌دهنده‌های کانادایی می‌پردازیم.

شتاب‌دهنده لو کمپ (Le Camp)

لو کمپ، یک شتاب‌دهنده از نوع انکوباتور (مرکز رشد کسب‌وکاری) است که در شهر کبک قرار دارد. این شتا‌ب‌دهنده در راستای مشاوره و کمک به رشد استارتاپ‌های حوزه فناوری فعالیت می‌کند. شتاب‌دهنده لو کمپ متناسب با هر استارتاپ خدمات مختلف منحصر به فردی را ارائه کرده و از زمان راه‌اندازی تا بین‌المللی شدن کسب‌وکار همراه خواهد بود.

شتاب‌دهنده Creative Destruction Lab

این شتاب‌دهنده به افراد نوآور کمک می‌کند تا پروژه‌های علمی خود را به شرکت‌هایی با رشد بالا تبدیل کنند. این شتاب‌دهنده از مرحله پیش از سرمایه‌گذاری تا لانچ پروژه در کنار استارتاپ‌ها است.

اکوسیستم استارتاپی کانادا | فینیک

شتاب‌دهنده DMZ

DMZ یک شتاب‌دهنده در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات است که شهرت جهانی دارد. این شتاب‌دهنده به ارتباط نزدیک میان مشتریان، سرمایه‌گذارها، متخصصان، جامعه‌ی کارآفرینی و اینفلوئنسرها به استارتاپ‌ها در مسیر ساخت یک کسب‌وکار موفق کمک می‌کند. براساس رده‌بندی UBI Global، این شتاب‌دهنده، انکوباتور شماره ۱ جهان است که در یک دانشگاه مستقر است.

جمع بندی

امروزه قدرت اکوسیستم استارتاپی کانادا بر کسی پوشیده نیست. طبق آمار و ارقام، استارتاپ‌های کانادا در مسیر رشد سریعی قرار داشته است. البته در موضوع دریافت استارتاپ ویزای کانادا، قوانین مهاجرتی جذابی نیز تاثیرگذار است که باعث محبوبیت کانادا به عنوان یک مقصد مهاجرتی شده است.

پرسش و پاسخ‌های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فینیک، استارتاپ ویزا کانادا - مهاجرت به کانادا

استارتاپ استودیو فینیک

اگر ایده و کسب و کار ندارید اینجا نقطه شروع شما است.

فینیک، استارتاپ ویزا کانادا - مهاجرت به کانادا

استارتاپ ویزا کانادا

ایده کسب و کاری داری میخوای بری کانادا از اینجا شروع کن.

فرصتی استثنایی برای فارغ التحصیلان شیمی، جاب آفر فوری آلمان. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرد.

فرم درخواست مشاوره

برای درخواست مشاوره یا جلسه حضوری فرم زیر را با دقت تکمیل بفرمایید.