تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت - فینیک

تفاوت بین اقامت موقت و اقامت دائم چیست؟

فهرست آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

برای کسی که با شرایط مهاجرت آشنا نیست، درک تفاوت بین اقامت موقت و دائم ممکن است دشوار به نظر برسد. اجازه اقامت می تواند موقت یا دائمی و در برخی موارد طولانی مدت باشد. صفت آشکاری در مقابل “محل اقامت” وجود دارد که می تواند آن را از بین ببرد:

موقت: زمانی است که مجوز برای مدت معینی به طول می‌انجامد. به عنوان مثال، ۱ سال یا ۲ سال

بلند مدت: زمانی است که مدت زمان نسبتا طولانی است. به عنوان مثال، ۱۰ سال یا ۲۰ سال

دائمی: زمانی است که مجوز برای مدت نامحدودی باشد. شما می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید بمانید

درک این مفاهیم می‌تواند نسبتاً آسان به نظر برسد، اما وقتی بیش از ۲۰۰ حوزه قضایی مجوز اقامت دارند، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، می‌توانند پیچیده شوند. بنابراین، ما سعی خواهیم کرد هر کدام را به بهترین شکل ممکن توضیح دهیم. اما ابتدا، بسیاری از خارجیانی که برای اجازه اقامت در کشوری دیگر درخواست می کنند، ابتدا برای ورود به کشور نیاز به ویزای ورود دارند.

ویزای ورودی

ویزای ورود، ویزای کوتاه مدت یا ویزای بلند مدت در رابطه با پاسپورت شما و سیاست ویزای آن با کشورهای مختلف است. در بیشتر موارد، برای درخواست اجازه اقامت، باید بتوانید به صورت فیزیکی در کشور باشید تا درخواست ارائه دهید. بنابراین شما ملزم به سفر به آن کشور هستید و اینکه آیا شما مجاز به سفر هستید یا خیر بستگی به شرایط ویزا دارد که بر روی پاسپورت کشور شما اعمال شده است (شما می‌توانید شرایط ویزای خود را در اینجا بررسی کنید).

اگر نیازی به ویزا ندارید، در بسیاری از موارد می‌توانید به کشور وارد شوید و بسته به دلایلی که برای اقامت دارید، برای اجازه اقامت درخواست دهید. در غیر این صورت، ابتدا باید از نزدیکترین سفارت یا کنسولگری یا نمایندگی رسمی برای ویزا اقدام کنید. در برخی موارد می‌توان این کار را همزمان با درخواست اقامت در سفارت یا کنسولگری انجام داد.

اقامت موقت

اکثر کشورهای جهان ابتدا به مهاجران اقامت موقت می‌دهند تا اقامت دائم. استثناهایی وجود دارد، مانند کانادا، یا اگر برای یک برنامه اقامت از طریق سرمایه گذاری درخواست می‌دهید. اما در بیشتر موارد، به خصوص در اروپا، ابتدا یک مجوز اقامت موقت دریافت می‌کنید که باید چند ماه قبل از انقضا آن را تمدید کنید. این مجوزها می‌تواند ۱ سال و حداکثر ۵ سال باشد. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، خانواده نزدیک شما (همسر و فرزندان) می‌توانند شما را همراهی کنند.

اما هر حوزه قضایی می‌تواند مجموعه‌ای از الزامات متفاوتی در رابطه با همسر (متاهل، معمولی) و فرزندان (مجرد، جسمی یا فیزیکی) داشته باشد. وابسته روانی، ثبت نام در آموزش عالی، زیر سن معین). اقامت موقت برای فعالیت‌های تجاری مانند کارآفرین یا سرمایه گذار مستلزم داشتن شرایط خاصی از جمله ادامه فعالیت تجاری و داشتن حداقل میزان درآمد متقاضی برای تمدید مجوز است. همچنین الزامات منظمی وجود دارد که برای اکثر کشورها نسبتاً رایج است مانند:

  • داشتن جایی برای ماندن،
  • داشتن توانایی برای حمایت از خود و خانواده،
  • داشتن بیمه درمانی یا گذراندن معاینه بهداشتی
  • عاری بودن از هرگونه جرم کیفری

اقامت موقت نسبت به اقامت دائم از امنیت کمتری برخوردار است زیرا متقاضیان را با عدم اطمینان مواجه می‌کند. همیشه این خطر وجود دارد که مجوز شما تمدید نشود و به عنوان مثال، اگر تجارت شما شروع به ضرر کردن کند، ممکن است مجبور شوید کشور را ترک کنید. به همین دلیل است که درخواست برای اقامت دائم بسیار مهم است که به محض واجد شرایط بودن انجام شود.

هنگامی که اقامت موقت خود را برای بار دوم یا سوم تمدید می‌کنید، در موارد خاصی می‌توان طول آن را افزایش داد. به عنوان مثال، در برنامه‌های سرمایه گذاری تجاری، بسیاری از کشورها ابتدا اجازه اقامت ۱ ساله را ارائه می‌دهند. هنگامی که سرمایه گذار ثابت کرد که کسب و کار خود را با موفقیت راه اندازی کرده است، می تواند برای یک مجوز ۲ ساله تمدید کند.

تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت | فینیک

اقامت دائم

پس از چند سال اقامت موقت، باید به دنبال دریافت مجوز اقامت دائم در اسرع وقت باشید. در اروپا، اکثر خارجی‌ها اجازه اقامت موقت دریافت می‌کنند که پس از ۳ تا ۸ سال اقامت، می‌توانند با اجازه اقامت دائم مبادله کنند. ممکن است الزامات دقیقی در رابطه با حضور فیزیکی شما در کشور وجود داشته باشد، به عنوان مثال، حداقل ۱۸۲ روز در سال را در کشور سپری کنید. معمولا شرایط دیگری برای واجد شرایط بودن برای اقامت دائم وجود دارد:

  • داشتن جایی برای ماندن،
  • داشتن وسایلی برای حمایت از خود و خانواده،
  • داشتن بیمه درمانی یا گذراندن معاینه بهداشتی،
  • عاری بودن از هرگونه جرم کیفری،
  • دانستن زبان، و قبولی در آزمون

برخی از برنامه‌های اقامت با سرمایه‌گذاری، اقامت دائم مستقیم را فراهم می‌کنند یا شرکت‌کنندگان را قادر می‌سازند تا سریع‌تر و با الزامات کمتری نسبت به سایر روش‌ها، روابط عمومی را به دست آورند. هنگامی که اجازه اقامت دائم را دریافت کردید، اجازه دارید تا زمانی که بخواهید در کشور بمانید، اما توجه داشته باشید که ممکن است شرایطی وجود داشته باشد تا اقامت دائم خود را از دست ندهید. در برخی موارد، مجوز اقامت دائم دارای تاریخ انقضای ۵ ساله است. نیاز به تمدید دارد و برای تمدید آن باید نشان دهید که شرایط خاصی را حفظ کرده‌اید.

این شرایط معمولاً به شدت محدود به حضور شما در کشور است زیرا آنها نمی‌خواهند خارجی‌ها اقامت دائم را بدست آورند و سپس کشور را ترک کنند. در برخی موارد، اگر بیش از ۲ سال به طور مداوم کشور را ترک کنید، می‌توانید اقامت دائم خود را لغو یا تمدید نکنید. به همین دلیل است که شما باید در اسرع وقت شهروندی کسب کنید.

اقامت طولانی مدت

اجازه اقامت طولانی مدت معمولا در کشورهایی داده می‌شود که مجوز اقامت دائم ندارند. پس از چند سال اقامت، خارجی‌ها می‌توانند برای اقامت طولانی مدت ۵ یا ۱۰ ساله درخواست دهند. در اروپا مجوز اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا نیز وجود دارد که خارجی‌ها (اتباع کشورهای ثالث) می‌توانند پس از ۵ سال زندگی در اتحادیه اروپا درخواست دهند. این مجوز امکان سفر آزادانه در اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند و دریافت اقامت در هر کشوری در اتحادیه آسان‌تر است.

مسیرهای کانادا: ویزای موقت و دائم

داشتن فرصتی برای مهاجرت به کانادا بسیار هیجان انگیز است. این کشور مقصد شگفت انگیزی است که پذیرای افراد از تمام کشورهای جهان است. اگر برنامه شما برای ادامه تحصیلات عالی در کانادا است، اولین قدم شما این است که برای موسسات آکادمیک درخواست دهید و پس از پذیرش، برای مجوز تحصیل اقدام کنید. همچنین برای مرجع به انواع دیگر ویزاهای اصلی خواهیم پرداخت.

مسیرهای موقت

اگر قصد دارید برای مدت کوتاهی به عنوان بازدید کننده، کارگر یا دانشجو به کانادا بروید، می‌توانید برای ویزای اقامت موقت (TRV) اقدام کنید. اگر قصد دارید یک TRV داشته باشید، در زیر انواع ویزاهایی که تحت مسیر موقت قرار می‌گیرند، آورده شده است.

تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت | فینیک

ویزای بازدید کننده یا توریستی

شخصی که برای تفریح، تجارت یا دیدار خانواده به کشور دیگری سفر می کند، می تواند برای ویزای بازدید کننده درخواست دهد.

ویزای تجاری

شخصی که به طور خاص برای فعالیت‌های تجاری به کانادا می رود، مانند ملاقات با دیگران از یک شرکت خاص یا مشاهده بازدید از سایت. در این صورت ممکن است برای آمدن به کانادا نیاز به مجوز کار نباشد، بلکه نیاز به ویزای تجاری باشد.

ویزای دانشجویی

اگر دانشجویی هستید که به دنبال تحصیلات عالی در کشور دیگری هستید و قصد دارید بلافاصله پس از آن به کشور خودتان بازگردید، لازم است ویزای دانشجویی دریافت کنید.

مسیرهای دائمی دریافت اقامت

اگر قصد دارید به همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کنید و قصد دارید آن را خانه دائمی خود کنید، می توانید از طریق ویزاهای مختلف درخواست دهید. در زیر انواع برنامه های ویزا که تحت مسیر دائمی قرار می گیرند آورده شده است.

برنامه مهاجرت ماهر

از طریق برنامه اکسپرس انتری، کارگران ماهر بر اساس سن، تحصیلات، تجربه کاری مرتبط، توانایی زبان و سایر عوامل به عنوان مقیم دائم انتخاب می شوند.

برنامه کسب و کار یا کارآفرینی

افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در کانادا را دارند می توانند از طریق برنامه Business یا Entrepreneur برای اقامت دائم درخواست دهند. کسب و کار باید تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. این افراد توانایی مدیریت کسب و کار خود و ایجاد فرصت های شغلی برای ساکنان محلی را دارند. متقاضیان باید سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در یک تجارت، مهارت های زبانی و تجربه در صنعت داشته باشند.

برنامه خانواده

برای شهروندان کانادایی و مقیم دائم این امر عادی است که خانواده ای در خارج از کشور داشته باشند که بخواهند به کانادا بیاورند. دولت کانادا برنامه خانواده را ارائه می کند که برای دیدار مجدد خانواده و دوستان جدا شده طراحی شده است.

تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت | فینیک

برنامه سرمایه گذار

هدف برنامه سرمایه گذار این است که افراد تجاری با تجربه قبلی از طریق سرمایه گذاری در اقتصاد کانادا به رشد و موفقیت بلندمدت کانادا کمک کنند. این سرمایه گذاری‌ها برای پروژه‌های مختلف برای توسعه اقتصاد کانادا و ایجاد شغل به مدت پنج سال انجام می شود. سرمایه گذاری حدود پنج سال پس از پرداخت، بدون هیچ سودی بازگردانده می‌شود. افراد باید نشان دهند که تجربه تجاری دارند، می توانند ۸۰۰۰۰۰ دلار کانادا سرمایه گذاری کنند و حداقل دارایی خالص آنها ۱۶۰۰۰۰۰ دلار کانادا به صورت قانونی به دست آمده است.

برنامه کشاورزی

برنامه کشاورزی مخصوص افرادی است که کشاورز هستند یا مزرعه ای در کشور خود دارند. علاوه بر این، فرد باید دارای ظرفیت سرمایه گذاری برای خرید مزرعه در کانادا باشد. تنها در این صورت است که می‌توانند از طریق برنامه کشاورزی برای اقامت دائم درخواست دهند. محبوب ترین مکان های کانادا برای این نوع ویزا عبارتند از مانیتوبا، آلبرتا، ساسکاچوان و جزیره پرنس ادوارد.

برنامه پناهندگی

کانادا حق هر فرد برای ایمنی و حفاظت از آزار و اذیت را به رسمیت می‌شناسد. برای اعطای اقامت دائم به عنوان پناهنده، یک فرد باید ترس قانونی از آزار و اذیت داشته باشد. آزار و شکنجه باید بر اساس دلایلی مانند نژاد یا عقاید سیاسی باشد. تنها در این صورت است که فرد وضعیت پناهندگی را دریافت می کند.

پرسش و پاسخ‌های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فینیک، استارتاپ ویزا کانادا - مهاجرت به کانادا

استارتاپ استودیو فینیک

اگر ایده و کسب و کار ندارید اینجا نقطه شروع شما است.

فینیک، استارتاپ ویزا کانادا - مهاجرت به کانادا

استارتاپ ویزا کانادا

ایده کسب و کاری داری میخوای بری کانادا از اینجا شروع کن.

فرصتی استثنایی برای فارغ التحصیلان شیمی، جاب آفر فوری آلمان. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرد.

فرم درخواست مشاوره

برای درخواست مشاوره یا جلسه حضوری فرم زیر را با دقت تکمیل بفرمایید.